سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اموزش جدید پرورش یوکا خنجری

نظر

کمتر خانواده ای است که با نام و شکل این گیاه آشنا نباشد، گیاهی است از خانواده اگاواسه و به قول بعضی از منابع ازبرگها کشیده و خنجری، نوک تیز و به رنگ سبز، در کاشت گروهی مورد استفاده فراوان دارد، ممکن با چند گیاه داخل یک گلدان کاشت گردد، با حذف جوانه انتهایی گیاه دو یا سه شاخه خواهد شد، به آبیاری کمتری نیازمند است. ساقه گل دهنده هر چند سال یک بار نمودار شده و گلهای سفید و کرمی به تعداد زیاد به شکل زنگوله ای کوچک و واژگون ظاهر می شوند ولی در آپارتمان کمتر به گل می نشیند.

نور: به نور کافی احتیاج دارد، از نور وسط روز بخصوص از پشت شیشه بیزار است، 4 تا 5 هفته در سایه مقاومت می نماید.

دما: درجه حرارت مطلوب در زمستان 10 تا 16 درجه سانتیگراد و در تابستان محتاج به نگهداری درخارج از اتاق و در بالکن است.

آبیاری: در تابستان آن راهمیشه مرطوب و هر 2 تا 3 روز یکبار آبیاری نمایید، در زمستان هر 10 روز یکبار آبیاری کافیست.

رطوبت: در تابستان هفته ای یکبار و در زمستان هر ماه یکبار غبارپاشی توصیه می گردد.

تغذیه: نیاز چندانی ندارد ولی در بهار و تابستان گلدان را با نصف میزان توصیه شده از طرف فروشنده تغذیه نمایید.

خاک مناسب: خاک لیمونی مناسب ترین محیط رشد ریشه برای یوکا است.

تعویض گلدان: در 4 سال اول رشد احتیاج به تعویض گلدان سالیانه ندارد ولی با گذشت سه سال تعویض خاکهای سطحی آن با خاک نو کافی به نظر می رسد، در هنگام تعویض گلدان توجه نمایید که خاک کاملاً پرس شود.

تمیز نمودن برگها: جهت تمیز نمودن برگها از پارچه و یا اسفنج مرطوب استفاده کنید، از مواد براق کننده استفاده ننمائید.

تکثیر: جدا کردن پا گیاه در بهار، کاشت بذر در بهار در دمای 20 درجه سانتیگراد.

کاشت قلمه در شن و ریشه دار نمودن آن

در صورت حذف جوانه انتهایی ممکن است چندین جوانه در محل قطع شروع به رشد نمایند، بر حسب قطر شاخه، تعداد شاخه های مورد نیاز در جهات مختلف را نگهدارید و بقیه را حذف کنید.

باغچه ای با یوکا: گلدانی تهیه نمایید که گنجایش حجم ریشه 3 گیاه یوکا را دارا باشد 3 گیاه یوکا را از گلدان خارج و در 3 نقطه گلدان جدید و بر حسب جهت شاخه ها و با فاصله مناسب کاشت نمایید. دو روز اول از آبیاری خودداری و گلدان را با سایه منتقل نمایید.

عوارض و درمان

  • لکه های قهوه ای روی ساقه و زیر برگها مشاهده می گردند: عامل آن حشره آفت است سطح زیرین برگ را با پنبه آغشته به سم حشره کش نفوذی و یا گیاه را هفته ای یکبار سمپاشی نموده تا علایم برطرف گردند.

 

  • نقاط زنگ مانند روی برگها مشاهده می گردد: از مواد براق کننده استفاده شده است، برگها را با پارچه و یا اسفنج مرطوب تمیز نمایید.

 

  • برگها در زمستان خشک می گردند: هوا گرم است، گیاه را به محل خنک تری منتقل نمایید. غبار پاشی را فراموش نفرمائید.

 

  • برگهای زیرین زرد می شوند: نور کافی نیست گیاه را به محل پر نورتری منتقل نمایید.

 

  • برگهای جدید فاقد رشد هستند: به تغذیه مصنوعی احتیاج دارد، اگر تغذیه بطور منظم انجام می گردد ممکن است سردی هوا عامل آن باشد، شرایط را بازدید و نارسایی را رفع نمایید.

 

  • برگها رنگ پریده اند: نور مستقیم زیاد است، گیاه نور کافی احتیاج دارد ولی اشعه مستقیم آفتاب بخصوص در ظهر به برگهای آن صدمه وارد می نماید.

 

  • کپک خاکستری روی برگها مشاهده می گردد: عامل آن قارچ بوتری تیس که خود ناشی از هوای سرد و مرطوب است، گیاه را با سم قارچ کش سمپاشی نموده و به محل گرم منتقل نمایید. غبارپاشی را تا رفع علایم متوقف کنید. آبیاری را کاهش دهید.

 

  • کلیه برگهای یک شاخه سیاهرنگ شده و می پوسند: آبیاری بیش از اندازه است، خاکهای سطحی گلدان باید در فاصله بین دو آبیاری خشک شوند زهکش را بازید و آب زیر گلدانی را خارج نمایید.

 

  • گیاه خود را انداخته است: ریشه های توسعه پیدا نکرده اند، گیاه را به گلدان کوچکتری منتقل و کمپوست اطرف ریشه را کاملاً متراکم نمایید، گلدان را محل پر نورتری قرار دهید.

 

  • زخمهای پنبه ای سفید رنگ در وسط برگها مشاهده می گردند: عامل آن حشره آفت است، گیاه را با سم حشره کش نفوذی هر 2 هفته یکبار طبق دستور سمپاشی نمایید تا علائم برطرف گردند.